تا 9 ماه گارانتی بی قید و شرط !  هنگام خرید به گارانتی انتخاب شده دقت فرمایید.

دلایل خراب شدن باتری موبایل - سولوباتری
فهرست عناوین این مقاله

باتری موبایل، یکی از اجزای حیاتی گوشی های هوشمند است؛ که عمر و عملکرد آن به طور مستقیم تأثیرگذار بر تجربه کاربری ما دارد. از همین رو نحوه صحیح شارژ، رعایت نکات شارژ گوشی، استفاده از باتری اصل، جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه باتری گوشی و صدها موارد دیگر از جمله مواردی است؛ که از خرابی آن پیشگیری می‌کند.

به همین جهت، برای آشنایی و آگاهی از این نکات مهم و کاربردی، به دلایل خراب شدن باتری موبایل می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل خرابی باتری گوشی چیست؟

 بطور کلی، بعد از گذشت هر سال، ظرفیت باتری گوشی حدود 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد. اما این مقدار، یک تخمین کلی است و بسته به نوع باتری و مدل گوشی، ممکن است؛ متغیر باشد.

علاوه بر این، نحوه استفاده افراد از گوشی موبایل، بر این میزان تأثیر مستقیمی دارد. به طور مثال، کاربران می‌توانند؛ با رفتارهای مناسب و استفاده صحیح از باتری، این میزان کاهش از ظرفیت باتری را کاهش دهند. در ادامه به بررسی دقیق دلایل خرابی باتری گوشی و راهکار های آن می پردازیم.

شارژ طولانی مدت

زیاد در شارژ ماندن، به عنوان یکی از عوامل اصلی خرابی باتری گوشی موبایل، یک مسئله حائز اهمیت است؛ که افراد زیادی از آن آگاهی ندارند. باتری‌های لیتیوم یونی و پلیمری، که به طور گسترده در گوشی‌های امروزی به‌کار می‌روند؛ حساسیت زیادی به افزایش دما دارند.

استفاده همزمان از گوشی و شارژ آن می‌تواند؛ باعث افزایش دما و در نتیجه آسیب جدی به باتری شود. بهتر است از در حین شارژ، از گوشی استفاده نکنید و باتری را هرگز به زیر 30 درصد شارژ نرسانید.

همچنین، اجتناب از شارژ بیش از حد می‌تواند؛ به حفظ عمر و کارایی باتری کمک کند. اگر این روش ساده رعایت شود؛ باتری گوشی شما بهتر و ماندگارتر عمل کند و از خرابی زودرس آن جلوگیری خواهد شد.

شارژرهای تقلبی

استفاده از شارژرهای تقلبی یکی از مواردی است که می‌تواند؛ به طور قابل توجهی بر عمر و عملکرد باتری گوشی همراه تأثیر بگذارد. این شارژرها اغلب طراحی نشده‌اند تا با ظرفیت و نیازهای واقعی باتری سازگاری داشته باشند. بنابراین می‌توانند؛ با استفاده نادرست، موجب خرابی باتری شوند.

به عبارت دیگر، استفاده از شارژرهای تقلبی می‌تواند؛ به شکلی ناخوشایند بر کیفیت و عملکرد باتری تلفن همراه اثر بگذارد.

حتی اگر قیمت شارژر اصلی باتری گوشی به نسبت شارژرهای تقلبی بیشتر باشد؛ انتخاب کردن شارژرهای اصلی همواره بهترین گزینه است. زیرا آسیبی که شارژرهای تقلبی به گوشی موبایل وارد می‌کنند، می‌تواند؛ نه تنها به باتری بلکه به تمامی سیستم و عملکرد گوشی آسیب جدی وارد کند.

این کار ممکن است؛ نیاز به تعمیرات پرهزینه و حتی تعویض قسمت‌هایی از گوشی را به همراه داشته باشد.

به علاوه، استفاده از شارژرهای اصلی می‌تواند؛ به طولانی‌تر شدن عمر باتری گوشی کمک کند و از زودتر خراب شدن آن جلوگیری کند. بنابراین، همواره توصیه می‌شود؛ که به منظور حفظ عمر و عملکرد بهینه گوشی همراه، از شارژرهای اصلی و مورد تأیید تولید کننده استفاده شود.

گاردهای نامناسب

استفاده از قاب‌های نامناسب یکی از عواملی است؛ که می‌تواند، به طور مستقیم بر عملکرد و عمر باتری تلفن همراه تأثیر بگذارد. قاب‌های حجیم و سنگین، به دلیل وزن و اندازه زیاد، فشار زیادی را به باتری گوشی وارد می‌کنند و ممکن است باعث داغ شدن آن شوند.

این فشار و دمای افزایش یافته می‌تواند؛ به طور مستقیم باعث کاهش عمر و کیفیت باتری شود. زیرا باتری‌های لیتیوم یونی حساس به دما هستند و در دماهای بالا عمر کوتاه‌تری دارند.

با استفاده از قاب‌های استاندارد و مناسب برای گوشی، می‌توانید؛ از خرابی باتری موبایل خود جلوگیری کنید. این قاب‌ها باید به گونه‌ای طراحی شده باشند؛ که به‌صورت مناسب گوشی را بپوشانند و فشار زیادی به باتری نیاورند.

همچنین باید از خرید قاب‌هایی که دارای وزن و حجم زیادی هستند؛ جدا خودداری کنید. زیرا این نوع قاب‌ها، ممکن است؛ باعث ایجاد مشکلات و خرابی‌های جدی در باتری گوشی شوند.

در نتیجه، برای حفظ عمر و عملکرد بهینه باتری گوشی همراه، استفاده از قاب‌های مناسب و استاندارد ضروری است. انتخاب قاب‌های سبک و با طراحی مناسب می‌تواند؛ به تأمین محافظت و کاهش فشار و دمای باتری کمک کند و در نهایت به افزایش عمر مفید باتری کمک کند.

نرم افزارهای مخرب

نصب برنامه‌های مخرب یکی از دلایل اصلی خرابی باتری و کاهش عمر گوشی‌های هوشمند است. هر برنامه‌ای که در گوشی نصب می‌شود،؛ به طور مستقیم به منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن دسترسی دارد و به مصرف بیشتر انرژی و بازدهی پایین‌تر باتری منجر می‌شود.

برنامه‌هایی که به‌طور نادرست طراحی شده یا حتی برنامه‌های مخرب، ممکن است به طور ناخواسته پردازنده و سایر قسمت‌های سخت‌افزاری گوشی را بیش از حد فشار دهند؛ که به دور از انتظار، باعث گرم شدن زیاد و افزایش مصرف انرژی شود.

برای جلوگیری از خرابی باتری گوشی، لازم است؛ به‌طور دقیق نگاهی به برنامه‌هایی نصب شده در گوشی، بیندازیم. اگر برنامه‌هایی وجود داشته باشند؛ که به‌طور مداوم استفاده نمی‌شوند یا از آن‌ها استفاده کرده‌ایم اما دیگر نیازی به آن‌ها نداریم؛ بهتر است آن‌ها را حذف کنیم.

این اقدام نه تنها فضای لازم برای برنامه‌های دیگر را آزاد می‌کند؛ بلکه می‌تواند به بهبود عملکرد گوشی و کاهش مصرف انرژی آن کمک کند.

همچنین باید مراقب باشیم که برنامه‌هایی که از منابع سیستم زیادی مصرف می‌کنند و در پس‌زمینه فعال هستند را، شناسایی کنیم و در صورت لزوم آن‌ها را بسته و یا حذف کنیم.

استفاده از برنامه‌های بهینه و کم‌مصرف می‌تواند؛ به طور قابل ملاحظه‌ای به بهبود عمر و عملکرد باتری گوشی هوشمند کمک کند و موجب افزایش کارایی و راندمان گوشی شود.

استفاده از پاور بانک

استفاده بیش از حد از پاور بانک‌ها می‌تواند؛ به عنوان یکی از عوامل اصلی خرابی باتری گوشی‌های هوشمند مطرح شود. زمانی که از پاور بانک به طور مداوم و بی‌وقفه استفاده می‌شود؛ نوسانات آمپر باتری در زمان شارژ و تخلیه افزایش می‌یابد.

که این امر به طور مستقیم می‌تواند؛ به زودی خرابی باتری و کاهش عمر آن منجر شود. همچنین، بسیاری از پاور بانک‌های موجود در بازار، از جمله تقلبی‌ها، با ظرفیت و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به باتری گوشی طراحی شده‌اند؛ که ممکن است، باعث عدم تطابق و ناسازگاری با باتری گوشی شود و به طور غیرمستقیم به خرابی آن کمک کنند.

از این رو، توصیه می‌شود؛ که پاور بانک‌ها را به عنوان جایگزین مداوم برای شارژرهای اصلی نگیرید. به جای استفاده مداوم از پاور بانک‌ها، می‌توانید؛ از آن‌ها به عنوان یک راه‌حل اضطراری و در مواقعی که شارژر اصلی در دسترس نیست استفاده کنید.

همچنین در هنگام خرید پاور بانک، به اطمینان از اصالت و کیفیت آن توجه کنید و از محصولات معتبر و با نشان‌های ایمنی مطمئن شوید تا از خسارت به باتری گوشی خود جلوگیری کنید.

آب رفتن در سوکت شارژ گوشی

آب خوردگی سوکت گوشی یکی از مشکلات جدی است؛ که می‌تواند به خرابی باتری گوشی همراه شود. ورود آب به داخل سوکت گوشی می‌تواند باعث ایجاد نوسانات در جریان برق شارژر شود. این نوسانات می‌توانند؛ باتری را تحت تأثیر قرار داده و به طور مستقیم منجر به خرابی و کاهش عمر آن شوند.

سوکت گوشی یکی از نقاط حساس آن است؛ که در معرض آب خوردگی قرار می‌گیرد. ورود حتی یک قطره آب به سوکت می‌تواند؛ باعث مشکلات جدی شود. به همین دلیل باید در هنگام استفاده از گوشی در معرض آب، از استفاده‌ی محافظ‌های ضدآب یا پوشش‌های محافظ استفاده کرد تا از آب خوردگی سوکت و برقراری تماس با آب جلوگیری شود.

در صورت بروز آب خوردگی در سوکت گوشی، باید به سرعت اقدام به تعمیر آن کرد؛ تا جلوی خسارت‌های بیشتری که ممکن است به باتری گوشی وارد شود؛ گرفته شود. همچنین باید دقت داشت؛ که باتری گوشی را از دستگاه خارج کرده و از شارژ کردن آن خودداری کرد تا از خطرات بیشتر جلوگیری شود.

نشانه‌های خرابی باتری گوشی

گاهی اوقات گوشی همراه ما با مشکلاتی روبرو می‌شود؛ که دیر متوجه آن می‌شوید؛ که این مشکلات ناشی از خرابی باتری است. اما اگر با نشانه‌های خرابی باتری آشنا باشیم، می‌توانیم؛ از پیشرفتهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای جلوگیری از خرابی کامل باتری استفاده کنیم و بازیابی وضعیت آن را بررسی کنیم.

در ادامه، به برخی از نشانه‌های خرابی باتری تلفن همراه می‌پردازیم که می‌توانند، به ما در شناسایی مشکل کمک کنند و قبل از وقوع مشکلات جدی اقدامات لازم را انجام دهیم.

اگر گوشی شما بدون هیچ دلیل قابلیت روشنی دارد و در زمانی که شارژ کافی دارد خود به‌طور ناگهانی خاموش می‌شود؛ امکان دارد، نشانه‌ای از خرابی باتری باشد. این واقعیت ممکن است نشانگر نوعی مشکل داخلی در باتری یا سیستم مدیریت باتری باشد؛ که باید بررسی شود.

همچنین، اگر تلفن همراه شما تنها هنگام شارژ شدن روشن می‌ماند و بدون شارژر خاموش می‌شود؛ ممکن است مشکل از باتری باشد که نیاز به تعمیر دارد. این مشکل معمولاً ناشی از خرابی سخت‌افزاری باتری است که نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

همچنین، اگر شما متوجه شوید که باتری گوشی شما به طور ناگهانی و بدون هیچ اطلاع قبلی شارژ خود را از دست می‌دهد و باعث ایجاد ناراحتی می‌شود، این نیز یک نشانه مهم از خرابی باتری است که نباید نادیده گرفته شود.

به علاوه، تورم ظاهری باتری یکی از نشانه‌های واضح خرابی آن است. اگر باتری گوشی شما باد شده یا از نظر شکلی تغییر کرده است، این ممکن است نشانه از خرابی و پرشدن آن با گازهای خطرناک باشد که باید به سرعت تعمیر شود.

با شناسایی این نشانه‌ها و اقدامات لازم می‌توانید؛ از خرابی باتری تلفن همراه خود جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید.

خرید انواع باتری گوشی آیفون و اندروید با قیمت مناسب

برای خرید باتری اورجینال با مراجعه به فروشگاه سولو باتری و دسته بندی خود را انتخاب کرده و نسبت به نهایی شدن خرید خود اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی فروشگاه سولو باتری کلیک کنید.

جمع بندی

 با درک دلایل خراب شدن باتری موبایل و اعمال روش‌های مناسب برای جلوگیری از آن، می‌توانید؛ تجربه استفاده از گوشی هوشمند را بهبود بخشید و عمر مفید باتری را افزایش داد. به یاد داشته باشید؛ که حفظ باتری به عنوان یکی از عوامل اساسی در بهره‌وری و راحتی استفاده از گوشی بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *